Koalicija za neznanje

Hrvatska, obrazovanje, štrajk, obrazovanje, Divjak
Wikipedia

Štrajk nastavnika sigurno će postati najvažniji događaj u 2019. godini.

Izvanredna situacija koju je uzrokovao pokazala je kako Vlada reagira na pritiske određenog sektora i može biti koristan vodič za sve buduće zahtjeve ostalih javnih službi. Ishod cijele situacije nam još uvijek nije poznat i sada već postoji ozbiljna mogućnost da se Ustavni sud uključi zbog procjene zakonitosti štrajka.

Neizvjesnosti sigurno nema kada raspravljamo o školskoj godini – ona je propala. Naravno ovdje se ne misli kako će školska godina biti poništena jer sve nadoknade ili produžeci koji se najavljuju bit će održani i učenici, a posebno maturanti, sigurno ne moraju strahovati.

Propala je “Škola za život”, reforma kojom je naše obrazovanje trebalo stvoriti nove naraštaje mladih ljudi i pripremiti ih za izazove modernog društva.

Gdje je ministrica?

Planirana reforma ministrice Divjak ostat će samo hrpa teksta ispisanog na službenim stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja. Kada štrajk završi i učenici se vrate u školske klupe, tempo nadoknada, odrađivanja satova i pisanja ispita jednostavno neće ostaviti prostora za upotrebu tableta i ostalih novina koje su trebale biti primijenjene.

Brzinski će se odrađivati satovi i jasno je da se mora postaviti pitanje tko je odgovoran što su ogromni novci namijenjeni za troškove obrazovne reforme bačeni u vjetar. Ministrica Divjak izjavljuje da ona “nije dezerter” iz čega možemo zaključiti kako nije spremna ni na ostavku, a kamoli da se uopće smatra odgovornom za potpuno promašene investicije u reformu.

Treba biti objektivan i reći da je ministrica Divjak zaista u mnogim trenucima svog dosadašnjeg mandata pokazala entuzijazam i s iskrenošću krenula u implementaciju reforme kako bi naše obrazovanje zakoračilo u 21. stoljeće, ali njen rad i ponašanje tijekom prosvjeda doista poništava sve učinjeno.


Nema jasnog vrednovanja rada nastavnika

Kretanje u provedbu “Škole za život” bez jasnog vrednovanja rada nastavnika je zapravo bila prijelomna točka kojom su nastavnici shvatili koliko se njihova profesija vrednuje u Hrvatskoj. Ministrica je bez ikakvog kompromisa silom krenula u reformu, a uopće nije bila svjesna kako nastavnike za nove i dodatne oblike rada treba i platiti.

Kasnijim komentarima kojima je podržala najavu sindikalnih aktivnosti samo je pogoršala situaciju. Sve to ukazuje na činjenicu kako je “Škola za život” samo improvizirana reforma za koju nije postojao jasan plan provedbe.

Daljnjim tijekom štrajka situacija je postajala sve apsurdnija. Ministrica od prethodne podrške štrajku kreće s komentarima i postupcima kojima se nastoji ograditi od svega rečenog i učinjenog. Najprije daje svoj glas u Vladi za usvajanje novog proračuna u koji nisu ugrađeni zahtjevi sindikata.

Nakon prvih maratonskih pregovora, dogovor Vlade i sinidikata ministrica naziva “racionalnim kompromisom” i odjednom ponude Vlade postaju “racionalne”.

Komentari na ministričinom Facebook profilu počinju biti, kao reference na štrajk, izlaganja od velikog broja rečenica s nimalo sadržaja, a na velikom prosvjedu u Zagrebu nije se ni pojavila.

Sudbina koalicijskih partnera

Znakovita je situacija kod prvih maratonskih pregovora Vlade i sindikata.

Na njima se odjednom pojavio premijer Plenković koji preuzima ulogu glavnog pregovarača. U tom trenutku simbolično je izbrisan renome funkcije ministrice obrazovanja i zapravo smo mogli vidjeti kako u stvarnosti funkcioniraju koalicijske vlade.

Premijer Plenković je poput nekog “gazde” preuzeo pregovaranje i postao stručnjak u području obrazovanja koji namjerno ne vidi razliku između osnovice plaće, dodatka na plaću i koeficijenta. Ministrica obrazovanja više ovdje nije bila potrebna, iako je to njen resor, i građanima ovo može biti “Škola za život” kako u Hrvatskoj stoje stvari kada se utemelji koalicijska vlada s podlogom od čistih interesa.

U koaliciji koja je na vlasti, HDZ ima glavnu riječ i HNS sa svojim ministrima može samo sa strane promatrati odluke koje HDZ donosi

Učenici nove generacije – najveći gubitnici

Ministrica je ranije pokazivala neke znakove samovolje i sada je u potpunosti eliminirana iz pregovora sa sindikatima, što ju je natjeralo da kalkulantskim izjavama pokuša očuvati svoju fotelju. Bila bi sigurno uspješnija u svom poslu da je djelovala kao ministar Štromar čije je Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja dalo zeleno svjetlo Bandiću za izmjene GUP-a. Ipak je Bandić ključ za održavanje Plenkovićeve većine u Saboru.

Najveći gubitnik svega su nove generacije učenika čije se stečeno znanje sve više udaljava od stvarnih potreba na tržištu rada, a nastavnici su odmah iza njih jer su shvatili kako je Hrvatska zemlja u kojoj je obrazovanje na zadnjem mjestu.