Što su ultra-procesirane namirnice i koliko štete našem zdravlju

pržena piletina, ultra-procesirane namirnice
Foto: Pixabay

Ultra-procesirane i industrijski prerađene gotove namirnice proizvedene su tako da mogu stajati dugo na policama trgovina i uglavnom sadrže emulgatore, zgušnjivače, bojila te druge aditive koji nemaju nikakvu nutritivnu vrijednost

Za razliku od minimalno procesirane hrane, koja i nakon obrade zadrži gotovo isti izgled i svoju nutritivnu vrijednost, ultra-procesirane namirnice gotovo da nemaju veze sa svojim prvobitnim oblikom niti su nutritivno vrijedne. U njih se ubrajaju sladoled, slatkiši, gazirana pića, kolači i keksi, margarin, instant juhe i deserti, smrznuta gotova jela, kobasice, čokoladna pića, voda s okusom itd.

Prema do sada provedenim studijama takva se hrana povezuje s povećanim rizikom od raka, depresije i kardiovaskularnih bolesti, a nedavno objavljena studija pokazala je da konzumacija ultra-procesirane hrane povećava i rizik od dijabetesa tipa 2.

U studiju je bilo uključeno 104.707 muškaraca i žena prosječne starosti 43 godine, a svi su oni u početku, generalno gledajući, bili zdravi.

Pokazalo se da se 17 posto hrane koju su ispitanici konzumirali odnosi na ultra-procesirane namirnice. Od spomenutog broja ispitanika, kod njih 821 je tijekom šestogodišnjeg praćenja došlo do pojave dijabetesa tipa 2.

U obzir su uzeti i dob, spol, obiteljska povijest bolesti te razni drugi prehrambeni i ponašajni čimbenici, a istraživači su došli do zaključka da je za svaki apsolutni porast udjela ultra prerađenih namirnica u prehrani za 10 posto, rizik od dijabetesa rastao za 13 posto. Za svakih dodatnih 100 grama ovakvih namirnica rizik od dijabetesa rastao je za pet posto.

Glavna autorica studije, Mathilde Touvier, izjavila je kako je ovo samo jedno istraživanje koje ne dokazuje uzročnost, ali da prikupljeni dokazi sugeriraju da je potrebno izbjegavati ultra-procesiranu hranu koliko god je to moguće.