Kako vrijeme provedeno pred ekranima utječe na djecu

znanstvena studija, neuroznanost, djeca, mozak
Pixabay
Nacionalni institut za zdravlje (NIH) u SAD-u pokrenuo je najambiciozniju studiju razvoja adolescentskog mozga

Znanstvenici pokušavaju razumjeti kako vrijeme provedeno pred ekranima utječe na strukturu mozga djece – na emocionalni razvoj i mentalno zdravlje. Tijekom deset godina pratit će više od 11.000 djece i potrošiti 300 milijuna dolara.

U prvom valu istraživanja skeniran je mozak kod 4500 djece između 9 i 10 godina i pronađene su značajne razlike u mozgu djece koja koriste pametne telefone, tablete i videoigre više od sedam sati dnevno.

Kod te djece dolazi do preuranjenog stanjivanja moždane kore, ali do konačnih rezultata studije neće biti poznato je li to stanjivanje korteksa, koje se obično smatra procesom sazrijevanja mozga, uzrokovano vremenom provedenim pred ekranima.

Podaci iz studije NIH-a pokazali su i da djeca koja provode više od dva sata dnevno pred ekranima imaju slabije rezultate na jezičnim testovima.

Profesor neuroznanosti i anatomije i voditelj odjela za neuroznanost na Hrvatskom institutu za istraživanje mozga Goran Šimić preliminarne rezultate smatra zanimljivima.

“Naime, neke razvojne bolesti mozga, kao autizam, također se odlikuju promijenjenom dinamikom sazrijevanja moždane kore koja je najprije prebrza, a zatim preslaba. Općenito govoreći, nešto što pomiče vremenski okvir sazrijevanja moždane kore na znatno raniju dob traži veliku pozornost i detaljnu usporedbu dobivenih MRI rezultata s rezultatima testova ponašanja te djece, jer je moguće da su to samo pametna djeca koja su sazrela nešto ranije, a moguće je i obrnuto da to ima psihološku “cijenu”, da će se usporiti njihov kognitivni razvitak i neće ostvariti svoj puni potencijal. U 9 i 10-godišnjaka to bi moglo značiti da prerano postižu svoj puni potencijal što bi bilo jako loše”, smatra Šimić.

Korištenje digitalnih medija kod djece treba dozvoliti tek od treće ili četvrte godine

Autor smjernica Američke akademije pedijatrije dr. Dimitri Christakis preporučuje roditeljima da za djecu mlađu od dvije godine izbjegavaju upotrebu digitalnih medija. Bebe koje se igraju na pametnim telefonima ili tabletima naučeno ne prenose u stvarni svijet. Ako djetetu koje se virtualno igralo lego kockicama date prave lego kockice, ono se ponaša kao da ništa nije radilo s njima.

Akademik Ivica Kostović ističe kako korištenje digitalnih medija kod djece treba dozvoliti od treće ili četvrte godine kada neuroni moždane kore dovršavaju rast svojih dendritičkih stabala, ali i onda treba biti ograničeno.

Izvor:Večernji list