F1: revolucija na pomolu?

F1
Youtube (Formula 1)
F1 planira napraviti neke univerzalne preinake kojima bi se broj prestizanja drastično povećao. Ali to se ne sviđa baš svima. Najjačim momčadima bi se više svidjelo da stanje ostane kakvo je sada.

Jasno je čelnicima Formule 1 da se nešto mora mijenjati u njihovom sportu. Utrke su postale sve izvjesnije i dosadnije te prijeti opasnost rapidnog pada interesa među navijačima/gledateljima za ovaj sport. Upravo se zbog toga najavljuje za sezonu 2021./22. svojevrsna revolucija koja bi formulu mogla vratiti na stazu stare slave.

Kako riješiti probleme i nikome se ne zamjeriti?

Ono što je možda i glavna kritika na račun F1 posljednjih godina je mogućnost prestizanja, posebice na ravnicama. Posljedica toga je izrazito malen broj prestizanja u ukupnom broju, a pogotovo se to odnosi na tzv. „male momčadi“. F1 planira napraviti neke univerzalne preinake kojima bi se broj prestizanja drastično povećao. Ali to se ne sviđa baš svima. Najjačim momčadima bi se više svidjelo da stanje ostane kakvo je sada.

Već se nekoliko godina proteže pitanje tzv. sestrinskih momčadi u kojima se kale vozači za neke od glavnih momčadi. Eklatantan primjer je odnos Ferrarija i Haasa. Zabranom tog sustava sestrinskih momčadi, F1 bi zasigurno dobio na zanimljivosti, ali bi bijes i otpor tome od strane najjačih sigurno bio snažan.

Postavlja se i pitanje što će biti s novčanim bonusom koji se osigurava za Ferrari zbog njihovog povijesnog značaja. Taj bonus sam po sebi generira veliku nejednakost u F1, ali je isto tako Ferrari svojevrsni brand kojemu idu zasluge za popularizaciju, ali i očuvanje Formule 1. Postoji veliki pritisak, pogotovo iz redova Mercedesa, da se taj bonus ukine tako da pred čelnicima F1 nije jednostavan zadatak.

Biznis, show ili sport?

Sebastian Vettel nedavno je najavio da bi uskoro mogao napustiti F1 jer se prema njemu sve to pretvara u jedan ogroman, globalni show i da se gube svi oni osnovni sportski elementi. F1 se često kritizira da su im biznis i profit na prvom mjestu te da svjesno odustaju od sportskih aspekata formule, samo kako bi maksimizirali svoju dobit.

Budućnost formule zato ovisi i o redefiniranju same intencije onoga što čelnici F1 žele da formula bude. Idealno bi za njih bilo kad bi uspjeli sve elemente inkorporirati i izvući iz formule najviše profita uz prezentiranje najvećeg svjetskog showa kroz omogućavanje vozačima da se „sportski izražavaju“. Tako bi svi bili zadovoljni. Ali nije se rodio tko je svima ugodio.

Puno toga će ovisiti i o novom rasporedu koji se planira uvesti. Intencija je da se zadrže sve postojeće utrke, ali da se nadoda još nekolicina u kalendar. Time bi se dobilo više utrka, što podrazumijeva veći profit te u konačnici i potencijalno zanimljiviju sezonu. Promijenio bi se i način kvalifikacija jer je sadašnji način predmetom najvećih kritika kad je neki aspekt formule u pitanju. Iako se, doduše, još nije došlo do konkluzije kako bi novi način kvalifikacija trebao izgledati.

Očekujte promjene, ali ne i revoluciju

Iz svega navedenog može se zaključiti da su iz F1 prilično ozbiljni kad je u pitanju reformacija njihova sporta, ali i da ta reformacija ovisi o puno različitih faktora. Nemojte se nadati nečemu pretjerano revolucionarnom 2021. godine jer F1 mora balansirati između puno različitih i, ponekad, dijametralno suprotnih stajališta i pozicija.

Tako da će sve ono što dobijemo biti posljedicom šireg, ako već ne konsenzusa, onda svakako kompromisa. Revoluciju 2021. godine zato nećemo vidjeti (možda koju godinu kasnije), ali mogli bismo vidjeti početak dubinske reformacije Formule 1 koja je nužna za njezin opstanak bilo kao biznisa, bilo kao showa, bilo kao sporta.