Volvo Ocean Race (2. dio)

Volvo Ocean Race, Vestas 11th Hour Racing, crash
Foto: Volvo Ocean Race
Najjače izdanje regate od njenog osnutka

Budući da su posade redom sastavljene od vrhunskih jedriličara, predviđanje ukupnog pobjednika regate vrlo je nezahvalno. Izdanje 2017-18., prema mišljenju jedriličara, predstavlja po kvaliteti posada najjače izdanje ove regate od njenog osnutka. Veliki broj veterana ovog natjecanja se vratio, poput novozelandskog jedriličara Stua Bannatynea koji nastupa za kineski Dongfeng Race Team i kojem je ovo osmi put da jedri na ovoj prestižnoj regati (3 puta je osvojio). Veterani poput njega, u pravilu su ojačani olimpijskim i America’s Cup jedriličarima. Upravo su Dongfeng i španjolski tim Mapfre favoriti, te su nakon 7 odjedrenih dionica trenutno na dvije vodeće pozicije.

Poseban naglasak u ovogodišnjem izdanju regate stavljen je na Južni ocean, najzahtjevniju dionicu Volvo Ocean Race-a. 7600 nautičkih milja od Aucklanda do brazilskog Itajai-a uz obilazak legendarnog rta Horn. Jedriličari obilazak ovog zloglasnog rta nazivaju Everestom jedrenja, tvrdeći usput da se na Everest popelo više ljudi nego što je odjedrilo oko rta Horn. Vjetrovi dosežu brzine od 70 čvorova, a valovi visine od 7 metara. U ranijim izdanjima utrke, brodovi su nastojali ići što južnije kako bi skratili rutu, ali su time riskirali sudar sa santama leda, dodatno pooštravajući ionako zahtjevne uvjete o kojima smo pisali u prvom djelu. Budući da su moderne jedrilice u stanju ploviti tri puta brže od starih, sudar sa ledenjakom pri tim brzinama bio bi fatalan, te je uvedeno pravilo ”Antartic Ice Exclusion Zone”, koje jedrilicama ne dopušta plovidbu prema ledenim poljima, odnosno stavlja limit na južnu geografsku širinu. Zahtjevnost ove dionice ogleda se i u činjenici da je na regati 1993-94. jedan član posade tima Uruguay Natural skočio u more i otplivao prema obali neposredno nakon starta ove dionice, dok je brod još bio u blizini kopna. Ispostavilo se da nije želio jedrit Južnim oceanom.

Izgubljen član posade i sudar sa ribarskim brodom

Na žalost, surovost južnog oceana očituje se i na najgori mogući način – izgubljenim životima. Jedreći sedmu dionicu u ožujku ove godine, tim SHK/Scallywag izgubio je člana posade. Britanac John Fisher, pao je u more 1400 nautičkih milja zapadno od rta Horn. Pri uvjetima od 45 čvorova vjetra i valovima od 5 metara, posada ga nije uspjela pronaći i spasiti, a rezultat nije dala ni kasnija potraga od strane dežurnih službi. John Fisher postao je ukupno 6 jedriličar izgubljen od osnutka Volvo Ocean Race-a, te druga žrtva na ovogodišnjem izdanju regate. Naime, team Vestas 11th Hour Racing se na prilazu Hong Kongu u 4. dionici sudario sa ribarskim brodom. Vestas je nakon sudara kompletnu posadu ribarskog broda uspio izvući iz mora, ali jedan je ribar bio teško ozlijeđen, te je na putu do bolnice preminuo.

Da ovo nije najsretnija regata za njih, Vestas je to potvrdio u kobnoj dionici 7 kada su izgubili jarbol (eng. dismasting). Na sreću, bez ikakvih ozljeda članove posade. Nakon puknuća jarbola, uputili su se prema 100 nautičkih milja udaljenim Falklandskim Otocima na popravak. Budući da je Scallywag već ranije odustao zbog gubitka člana posade i zaputio se prema Čileu, dionicu 7 završilo je samo 5 timova, s time da je i španjolskom Mapfreu oštećen jarbol, ali su uspjeli završiti utrku nakon popravaka. Na dosadašnjih 13 izdanja ove regate, samo se jednom desilo da su svi brodovi uspjeli sačuvati jarbole kroz cijelu regatu. Ova je sezona pokazala da neće biti iznimka.

Foto: Jedrilica nakon sudara / www.scmp.com
Najprestižnija regata oko svijeta

Sveukupno, do sada je na 13 izdanja Volvo Ocean Race-a jedrilo 2030 mornara na 167 brodova. Zastupljene su bile 43 države. Jedini naš predstavnik do sada, Živko Matutinović, jedrio je u sezoni 1993-94 za ukrajinsku posadu i osvojio izvrsno 7 mjesto u konkurenciji 15 brodova.

Foto: Sir Peter Blake / www.ubitennis.com

Iako je testiranje ljudske izdržljivosti sastavni dio velikog broja sportova, Volvo Ocean Race uistinu jedriličare dovodi do krajnjih granica, koliko u fizičkom, toliko i u psihičkom aspektu. Želja sa čistim prestižem i spoznaja da se završetkom ove regate postaje dijelom odabrane elite, vjerojatno su među glavnim nagonima koji pokreću jedriličare. Da se sva muka na kraju ipak isplati, najbolje je opisao legendarni Sir Peter Blake, vjerojatno najveći jedriličar svih vremea.

 “You’ll be probably frightened at times, scared, worried. You’ll hate it, you’ll absolutely despise the fact that you’re involved and when you get to the finish, you’ll know why: because there’s nothing like it. It gets in the blood and you can’t get rid of it.”

Sir Peter Blake sudjelovao je na prvih pet izdanja ove regate oko svijeta. Trebalo mu je pet pokušaja da je osvoji, ali na posljetku je to uspio i zaključio svoju karijeru u Volvo Ocean Race-u, tadašnjem Whitbreadu.

Iako će neki (s pravom) tvrditi da je Vendee Globe, samačka non-stop regata oko svijeta, najzahtjevnija, Volvo Ocean Race i dalje ostaje najprestižnija.

Piše: D.Z.