Nepoznata djevojka u zagrebačkoj galeriji ukrala fotografiju – pa dobila ponudu za suradnju

YouTube / screenshot
Djevojka koja je nedavno ukrala fotografiju s izložbe u Galeriji na katu u zagrebačkom KIC-u od ravnatelja je dobila ponudu za suradnju na kustoskom projektu. S obzirom da se u proteklih nekoliko dana nije javila, galerija moli javnost za pomoć u potrazi

Prošlog je tjedna u Kulturno-informativnom centru (KIC) u Zagrebu otvorena prva samostalna izložba Gorana Pavletića, hrvatskog fotografa ovjenčanog nizom nagrada na međunarodnoj sceni. Ova rijetka prilika za upoznavanje s opusom umjetnika koji je – ironično – još uvijek relativno nepoznat na našim prostorima privukla je velik broj ljubitelja fotografije. Neki su pojedinci, međutim, iskazali veći interes za Pavletićev rad od ostatka publike.

Naime, pred nekoliko dana nepoznata mlada žena u večernjim je satima otuđila jednu od izloženih fotografija. Nešto prije ponoći, djevojka je ležerno ušetala u prostor Galerije na katu praznih ruku, a izašla ni punu minutu kasnije, s ulovom umotanim u šal.

Događaj su zabilježile nadzorne kamere KIC-a, a vodstvo Galerije na katu dan kasnije odlučilo se na neočekivan potez: umjesto da snimku proslijede policiji ili je javno objave u potrazi za informacijama o identitetu kradljivice, ravnatelj i suvoditelj galerije Emil Matešić ponudio je djevojci amnestiju i suradnju na nekom budućem kustoskom projektu.

“Konačno se dogodilo. U Hrvatskoj imamo istinsku i visoko motiviranu zaljubljenicu u suvremenu umjetnost.”

U Galeriji na katu, tijekom njezine druge sezone na izložbi fotografija Gorana Pavletića dogodila se krađa jedne fotografije koja je još na otvorenju izazvala reakcije svojim mističnim ugođajem i simboličkim značenjima.

Galerija na katu je ponosna što je odabrala umjetnika koji je kod publike pobudio toliko snažan odaziv koji je za sada nepoznatu ljubiteljicu fotografske umjetnosti naveo na krađu. Također, teško je ne primijetiti kako se radi o istinskoj štovateljici umjetnosti jer je izvadivši fotografiju iz drvenog okvira isti vratila na njegovo mjesto na zidu.

Kako je ustanova pokrivena kamerama dajemo na uvid javnosti snimke mjesta zločina i same kradljivice kao i fotografiju otuđenog rada.

YouTube / screenshot

Iako smo svjesni da se radi o protupravnome djelu, duboko smo dirnuti njezinim motivima posebice danas kada smo svjedoci svakodnevnog i intenzivnog obezvređivanje suvremene umjetnosti, posebice važnosti fotografije u hrvatskoj kulturi.

Radi svega navedenoga, fascinirani rizikom i pedantnošću kradljivice, ravnatelj ustanove i suvoditelj Galerije na katu nudi joj amnestiju od progona i priliku da zajedno s njim bude kustos jedne izložbe fotografija u GNK.

Napominjemo da svaki daljnji progon ovisi samo o tome da li ustanova tj. ravnatelj želi iskoristi zakonski hodogram prilikom krađe imovine, ili će se sama kradljivica javiti i zatražiti amnestiju. Amnestijom koju dobiva od odgovorne osobe u ustanovi, tj. odustajanja oštećene stranke, u ovo slučaju KIC-a, od daljnjeg postupka, događaj se proglašava ništetnim i nema temelja za daljnji progon i postupke.

Potonji postupak joj omogućuje pokazati javnosti svoj ukus u formi kustosiranja nad ponuđenom izložbom ili projektom. Da li ovaj događaj može biti prilika novoj kustoskoj osobnosti u hrvatskoj kulturi i samim time potvrditi onu Warholovu o ’15 minuta slave’, za sada je teško reći, no jedna je istina, umjetnost vas može odvesti s onu stranu zakona”, napisao je Matešić.

S obzirom da djevojka u međuvremenu očito nije prihvatila ponuđenu ponudu, uslijedio je nastavak sage: u srijedu, 21. veljače, KIC i Galerija na katu objavili su i punu verziju snimke, ovaj put u potrazi za identitetom kradljivice. Nova montaža prikazuje cijeli niz događaja, od trenutka kad se djevojka uputila iz kafića u prizemlju na kat, pa do samog čina krađe.

“Prošlo je nekoliko dana od kada smo objavili kratki snimak krađe u nadi da ćemo doći do ukradene fotografije. Također, nadali smo se kako će kradljivica iskoristiti ponuđenu mogućnost amnestije i rada na kustoskom projektu kao nagradu za pokazanu izuzetnu hrabrost i ljubav prema za umjetnosti, makar i prekršila zakon.

Potraga nije dovela do rezultata te smo prinuđeni objaviti integralnu verziju njezinog jedinstvenog pothvata u nadi da će ju netko prepoznati ili obavijestiti, te time ustanovi i autoru vratiti otuđenu fotografiju.

U integralnoj verziji krađe moguće je vidjeti kako se doista radilo o dobro osmišljenoj i precizno izvedenoj akciji, te napominjemo kako smo ostali fascinirani trenutkom koji je kradljivica provela pred samom fotografijom prije negoli ju je skinula sa zida.

Tu je moguće vidjeti rijedak moment apsolutne opijenosti snagom umjetničkog djela koje, iako malih dimenzija može natjerati osobu na velik i do sada nezabilježen pothvat u praksi izlaganja suvremene umjetnosti u Hrvatskoj”, piše Matešić.

Rijetko viđen pristup, začinjen finom dozom ironije i humora. Ne preostaje nam ništa nego čekati treći čin i rasplet ove drame, a dotad, pogledajte priloženi video: