Banksyjevo najbolje djelo: slika prodana za milijun funti uništila samu sebe

banksy, sotheby's, aukcija
YouTube screenshot
Odmah nakon što je označen kraj nadmetanja na aukciji, poznata slika kliznula je kroz rezač papira kojeg je Banksy postavio u okvir još prije nekoliko godina

Slavni – ili, bolje rečeno, zloglasni – umjetnik Banksy nerijetko dospijeva u medijske naslove zbog svojih kontroverznih djela. Ovog puta, međutim, Banksy nije šokirao javnost nekim svojim radom, već onim što se djelu dogodilo.

Umjetnikova kultna slika Djevojčica s balonom (2006.) prošlog je tjedna bila ponuđena na aukciji u londonskoj kući Sotheby’s. Nakon uzbudljivog nadmetanja, djelo je poprilično nadmašilo prvotnu procjenu od 300.000 funti i završilo u vlasništvu najboljeg ponuđača koji je pristao platiti 860.000 funti, tj. nešto više od 1 milijuna funti nakon što se pribroje troškovi.

Kad je voditelj aukcije čekićem oglasio kraj nadmetanja, u prostoriji je odjeknuo glasan zvuk sirene, a svi okupljeni zapanjeno su promatrali kako Banksyjevo platno klizi kroz okvir te izlazi s donje strane izrezrano na trakice.

Banksy nije bez razloga poznat kao enfant terrible umjetničkog svijeta. Djevojčica s balonom, naslikana sprejem u boji, stigla je u Sotheby’s izravno od svog autora, uokvirena nečime što je u katalogu navedeno kao ‘umjetnikov okvir’. Okvir koji je, piše Artsy, bio neočekivano masivan s obzirom na male dimenzije djela.

Umjetnik je u međuvremenu objavio video u kojem se može vidjeti priprema cijele instalacije. Rezač papira postavljen je u okvir još pred nekoliko godina, s namjerom da se djelo uništi ako ikad bude ponuđeno na prodaju:

Alex Branczik, voditelj odjela za suvremenu umjetnost u europskom Sotheby’s-u, izjavio je da još nisu imali ovakav slučaj. „Nismo nikad doživjeli da se djelo samo od sebe izreže nakon što je prodano za milijun funti“, rekao je na konferenciji za novinare i odlučno utvrdio da nije znao što će uslijediti nakon nadmetanja.

Sotheby’s nije otkrio tko je nesretni kupac djela koje mu neće biti dostavljeno u jednom komadu; kako piše New York Times, međunarodne aukcijske kuće nikad ne otkrivaju identitet kupaca osim ako oni to sami ne zatraže. Poznato je samo da su se zadnja dva potencijalna kupca nadmetala za djelo telefonski, preko posrednika.

Banksy se, dakle, okrutno našalio s kolekcionarima i usput izrazio vrhunsku kritiku konzumerizma u suvremenom umjetničkom svijetu. A opet, upravo s obzirom na taj konzumerizam, vrijednost djela mogla bi rapidno skočiti upravo zbog ovog javnog incidenta – kupac bi lako mogao biti onaj koji će se smijati zadnji.