Zaboravljeni slučaj: Croatia Line

Croatia Line, brodarstvo, stečaj
https://hr.wikipedia.org/wiki/Datoteka:Jugolinija_freighter_in_1979.JPEG
Teško je razumjeti kakve su se stvari događale u „Uljaniku“ i „3.maju“ dok dobivamo nove informacije o nevjerojatnim potezima njihovih bivših uprava

Sve dosadašnje vlade koje su dopustile takvo razbacivanje s milijardama kuna javnog novca sukrivci su za rijetko viđenu devastaciju dvaju poduzeća i nastala uhićenja ne bi smjela zamagliti ovu činjenicu. Nažalost, javnost uopće nije svjesna kako se devastacija sličnih razmjera dogodila tijekom devedesetih godina u još jednom brodarskom poduzeću koje je nekad imalo preko 3500 zaposlenih i više od 180 brodova u svojoj floti. Riječ je o brodarskom poduzeću „Croatia Line“ (nekad „Jugolinija“), sa sjedištem u Rijeci, čija je djelatnost bila međunarodni pomorski prijevoz putnika i robe. Devastacije ovog velikog poduzeća čiji je stečaj završio 2014. godine se malo tko, osim stanovnika Rijeke, uopće sjeća.

Pretvorba poduzeća

Poduzeće je bilo osnovano još 1947. pod nazivom „Jugolinija“ i tijekom svog djelovanja imalo je mrežu s više od 400 agenata diljem svijeta i stalna predstavništva u brojnim najpoznatijim lukama. Bilo je poznato u brodarskom svijetu kao poduzeće s kvalitetnim brodovima i kadrom i mnoge godine uspješnog poslovanja su prekinute tijekom druge polovice osamdesetih kada „Jugolinija“ ulazi u financijske probleme. Raspadom Jugoslavije krenut će i pretvorba poduzeća te ono 1992. mijenja ime u „Croatia Line“, a na mjesto generalnog direktora dolazi Dario Vukić koji će tu dužnost obnašati do 1999. godine. Poduzeće je iz bivšeg sistema preuzelo određene dugove i zbog ratnih okolnosti je bilo potrebno promijeniti poslovnu strategiju te naći novu poziciju na svjetskom brodarskom tržištu.

Sretna okolnost je što se na službenoj web stranici Državnog ureda za reviziju još uvijek može naći „Izvješće o obavljenoj reviziji pretvorbe i privatizacije“ iz svibnja 2003. gdje svatko može pročitati koliki stupanj devastacije je poduzeće „Croatia Line“ doživjelo.

Tijekom pretvorbe poduzeća u listopadu 1991. procjena njegove vrijednosti je iznosila 262.582.000 USD-a. Poduzeće je tada raspolagalo sa stambenim fondom od 1166 stanova, flotom od 51 broda, a podaci iz kasnijih godina također spominju skladišta i nekretnine u vrijednosti od 132.131.215,92 kuna. Nakon početka postupka pretvorbe kreću nevjerojatne stvari.

Velika rasprodaja

„Croatia Line“ kao poduzeće koje posluje od 1992. godine čak do 1995. godine nije uopće održalo osnivačku skupštinu niti provelo upis pretvorbe u sudski registar. Krajem 1994. godine poduzeće od početnih 1166 stanova u vlasništvu sada ima samo 181 stan. Svi ostali stanovi su prodani po cijeni koja je u prosjeku odgovarala iznosu od 42 % njihove stvarne vrijednosti. Ovdje treba napomenuti kako je dobar dio stanova prodan tadašnjim zaposlenicima.

Poduzeće od 1995. sustavno gomila gubitke, a podaci o financijskoj neto dobiti govore kako je 1993. ona bila 6.430.660 kuna, a 1999. se radi o gubitku od 392.529.000 kuna. Tijekom 1994. poduzeće je već ostalo na 35 brodova, a ostatak brodova je prodan za 9 milijuna USD-a manje od ukupno procijenjene vrijednosti. U periodu od 1995. do 1999. prodano je još 13 brodova za cijenu koja je za 32 % manja od ukupno procijenjene vrijednosti. „Croatia Line“ 1999. godinu završit će s ukupno 22 broda od kojih je samo njih 6 bilo aktivno. Od 1999. do stečaja poduzeća 2000. prodano je još 15 brodova u svrhu otplate ranijih kredita.

Iz tog vremena još uvijek ostaju i kuloarske priče pa je tako zanimljiva ona o trošku za reprezentaciju od 500.000 DEM koje je, prema pisanju tjednika Nacional iz 2002., Dario Vukić, generalni direktor poduzeća i šef riječkog HDZ-a, napravio na American Express kreditnoj kartici.

Ne treba uopće spominjati kako je tadašnja uprava poduzeća na čelu s Dariom Vukićem stalno dizala nove kredite za koje su vlade izdavale jamstva i ovdje se radi o desecima milijuna kuna što je vidljivo iz izvješća.

Zanimljiv je i podatak kako je tadašnji Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja također bio vlasnik manjeg dijela dionica poduzeća što jasno ukazuje kako se novac za mirovine uvijek znao „kvalitetno“ ulagati.

Za poduzeće „Croatia Line“ će u stečajnom postupku biti utvrđeno više od 600 milijuna kuna potraživanja od vjerovnika.

Dario Vukić nakon stečaja „Croatia Linea“ obnašat će dužnost saborskog zastupnika iz redova HDZ-a te kasnije kao član stranke Hrvatski istinski preporod od 2000. do 2003.  

Izvori:
arhiva.naciona.hr
revizija.hr


PODRŽITE NAS
Pratite nas na Facebooku!
DONACIJE

Ako želite podržati slobodno novinarstvo i Planet.hr možete donirati putem stranice za donaciju: Donacije