Plutajući LNG na Krku: smrtna presuda turizmu sjevernog Jadrana?

LNG, Krk, Vlada RH
Flickr

Županijska skupština PGŽ-a glasala je protiv LNG-a na Krku. Protiv tog projekta izjasnile su se gotovo sve općine i gradovi u županiji, a posebno se u otporu istaknula načelnica općine Omišalj, Mirela Ahmetović.

Nedavno je Vlada RH donijela odluku o financiranju plutajućeg LNG terminala na otoku Krku. Prva faza projekta trebala bi koštati 234 milijuna eura. Vlada se obvezala iz proračuna isplatiti 100 milijuna eura, 101,4 milijuna je osigurano od strane Europske komisije u obliku bespovratnih sredstava iz EU fondova, a ostatak će pokriti LNG Hrvatska, HEP i Plinacro.

Najveći dio ulaganja odnosi se na dopremanje posebnog FSRU broda (Floating Storage and Regasification Unit) oko čije starosti ima puno bojazni u javnosti. Ostatak ulaganja bit će potrošen na izgradnju pristana s pomoćnim postrojenjima i visokotlačnim priključnim plinovodom za plutajući terminal gdje bi se trebao dopremati prerađeni ukapljeni prirodni plin.

Amerikanci čestitaju, ali ruski je plin i dalje jeftiniji

Nakon odluke Vlade RH o financiranju LNG-a bilo je puno reakcija raznih involviranih strana. Američki veleposlanik u Hrvatskoj, Robert Kohorst, među prvima je čestitao Hrvatskoj na tzv. „preuzimanju inicijative i liderske uloge“. Takva reakcija ne treba čuditi s obzirom da je riječ o projektu sa značajnim američkom utjecajem, a i SAD-u bi odgovaralo kad područje jugoistočne Europe više ne bi ovisilo o ruskom plinu.

Iz Rusije pak poručuju da njima ne smeta da se Hrvatska odlučila usmjeriti na LNG i na dobavljanje plina na taj način, ali da je njihov plin i dalje isplativiji. Ruski veleposlanik Anvar Azimov navodi da je njima stalo do toga da Hrvatska bude energetski sigurna država, ali da bi to najjednostavnije postigli uvozom jeftinog ruskog plina.

Lokalna zajednica i ekološke udruge protiv projekta, ali ih se ništa ne pita

Županijska skupština PGŽ-a glasala je protiv LNG-a na Krku. Protiv tog projekta izjasnile su se gotovo sve općine i gradovi u županiji, a posebno se u otporu istaknula načelnica općine Omišalj, Mirela Ahmetović. Ona je zajedno s brojnim ekološkim udrugama izrazito glasna po pitanju LNG-a te upozorava kako je riječ o vrlo rizičnom projektu koji bi mogao, ako nešto pođe po zlu, presuditi cjelokupnom turizmu sjevernog Jadrana. A turizam je daleko najvažnija gospodarska grana Hrvatske i teško je uopće zamisliti gdje bismo bili bez njega.

Iz Vlade RH, čini se, uopće nemaju namjeru razmotriti prijedloge i primjedbe koje dolaze iz Županije. Ne obaziru se niti na mišljenje velikog dijela građana koji se ili protive projektu ili su nedovoljno informirani o svemu s obzirom da cijeli taj projekt nekako prolazi ispod radara jer u prvi plan iskaču neki drugi problemi i afere koje su medijski „privlačnije“. Određene političke opcije, ali i udruge civilnog društva zazivaju potencijalni referendum o ovom pitanju, ali ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić govori da je Vlada već odlučila i da se radi o strateškom projektu kojega se ne može zaustaviti.

Stari brod i plutajući terminal s „rokom trajanja“ 10 godina

Jedan od većih problema ovog projekta je taj posebni FSRU brod na čiju starost upozoravaju brojni stručnjaci. Iz Vlade demantiraju da bi to mogao biti potencijalni problem, ali u lokalnoj zajednici su neumoljivi u naumu da dokažu kako je taj brod potencijalna „plutajuća mina“ koja bi u svakom trenutku mogla „eksplodirati“.

Također, mnogi tvrde da je ekonomski potpuno neisplativo ulagati u takav jedan projekt koji bi mogao trajati samo 10 godina. Vlada takve tvrdnje negira i tvrdi da je riječ o financijski najisplativijoj soluciji s „rokom trajanja“ puno dužim od onoga što se provlači po medijima, ali ipak s konkretnim brojkama i godinama ne izlaze.

Velika je šteta što lokalna zajednica i državna razina ne mogu pronaći zajednički jezik po ovom pitanju. Nekako se stječe dojam da nije dobro raditi ovako značajan projekt bez apsolutnog konsenzusa svih involviranih. Nadajmo se samo da se najcrnja predviđanja neće ostvariti i da ovaj projekt, kojeg izgleda više ništa ne može zaustaviti, neće naštetiti predivnoj vizuri sjevernog Jadrana, kao ni najljepšem moru na svijetu, koje nije ponos samo Krka, Cresa, Lošinja ili Raba, nego cijele Hrvatske, ali i Europe.