Nakon stanke od kraja prošle godine, obnovljeno je važenje tzv. Opće sheme preferencijala, što znači da od 22. travnja više od 5000 proizvoda dobiva povlašteni status u trgovini s SAD-om
Načelnik Odjeljenja za porijeklo robe Uprave carina Vladimir Filipović je kazao da se bescarinski izvoz u SAD najvećim dijelom odnosi na industrijske i poljoprivredne proizvode, te na određene tekstilne proizvode. Roba koja se izvozi mora zadovoljiti i kriterij porijekla, što znači da mora biti u potpunosti proizvedena ili dobivena u Srbiji s najmanje 35 posto dodane vrijednosti i mora biti izravno isporučena iz Srbije.
U nekoliko tisuća milijardi dolara vrijednom američkom uvozu 2017. godine, srpska roba je sudjelovala s nešto više od 300 milijuna dolara, što je pokazatelj da Srbija nije dovoljno iskoristila prednosti trgovinskih olakšica.
Srbija iz Amerike više uvozi nego što izvozi, tako da bilježi deficit od 41 milijun dolara. Prošlogodišnji izvoz je manji u odnosu na 2016. godinu, a iz Amerike je uvezena roba u vrijednosti od oko 217 milijuna, što je pad u odnosu na 2016. Na popisu zemalja u koje Srbija izvozi, SAD se nalazi na 19. mjestu.
Izvozničke tvrtke moraju osigurati velike količine svojih proizvoda
Prema riječima agronomskog stručnjaka Milana Prostrana, američko tržište je uvijek bilo zanimljivo proizvođačima iz Srbije i zato je ohrabrujuća mogućnost izvoza bez carina. ‘To daje šansu našim gospodarstvenicima da se više okrenu američkom tržištu. Volio bih da se naši poljoprivredno-prehrambeni proizvodi u Americi prepoznaju prema svojim certificiranim karakteristikama, zatim da su proizvodi s geografskim porijekom, da tu kvalitetu iskoristimo i zadovoljimo potrebe velikih potrošača, naših ljudi koji tamo žive”, pojašnjava Prostran.
Dodaje da najveću šansu imaju maline, vino, specijalni sirevi, domaći džemovi i ajvar. Osim kvalitete, za Prostrana ključ uspjeha leži i u količinama, jer srpske izvozničke tvrtke za uspješan izvoz i probijanje na zahtjevno američko tržište moraju osigurati velike količine svojih proizvoda.
Izvor: Poslovni.hr