Nakon 1. siječnja 2020. godine dizel za brodove počinje podlijegati strogim ekološkim pravilima
Cijene dizela premašile su cijene benzina, a na tržištu se događaju velike promjene za koje analitičari smatraju da će nam donijeti dosad najviše cijene dizela.
Naime, nakon 1. siječnja 2020. godine gorivo za brodove počinje podlijegati strogim ekološkim pravilima. Sa sadašnjih maksimalnih 3,5 posto, udio sumpora u dizelu za brodove morati će pasti na najviše pola posto.
S obzirom na to da se radi o otprilike 3,5 milijuna barela visokosumpornog brodskog dizela dnevno, svjetske rafinerije do daljnjega nemaju dovoljne kapacitete za odsumporavanje, što čini dizel manje dostupnim i skupljim.
Međunarodna pomorska organizacija (IMO) propisala je nova ekološka pravila jer visokosumporna goriva izazivaju velike zdravstvene probleme, ali i kisele kiše. Rafinerije su iz tog razloga prisiljene uložiti milijarde u opremu za pročišćavanje goriva od sumpora, a većina njih u tako kratkom razdoblju (do početka 2020. godine) najvjerojatnije neće biti u stanju proizvesti dovoljno čišćeg goriva kako bi se zadovoljile potrebe svih brodarskih kompanija.
Predviđanja analitičara
Energetski analitičar Davor Štern smatra da je sadašnje izjednačavanje cijene dizela i benzina rezultat modernizacije rafinerija, a da će pravila IMO-a za brodove ipak doći tek 2020. i dalje.
Prema Šternovom mišljenju, problemi u brodskom prometu će nastati 2020. godine kad će oko 60.000 brodova koji voze na mazut morati birati između prelaska na LNG, ili prelaska na skupu opciju odsumporavanja goriva na samom brodu.
Većina brodova koristi teška goriva s više sumpora, a prijevoz brodovima u ukupnoj potrošnji nafte sudjeluje s pet posto.
Svjetski analitičari predviđaju da bi zbog novih propisa cijene nafte početkom 2020. godine mogle porasti na najmanje 160 dolara po barelu, a to će izazvati brojna daljnja poskupljenja te gubitke radnih mjesta.
Istovremeno, smatraju da bi se termoelektrane koje kao pogonsko gorivo koriste naftu mogle prebaciti na gorivo s visokim udjelom sumpora, jer će zbog manje upotrebe u prometu njegova cijena pasti. To će na kraju anulirati napore da se smanji prisustvo sumpora u okolišu.
Cijena dizela u Hrvatskoj je već bila premašila cijenu benzina 2008. godine, a popne li se cijena barela onoliko koliko smatraju stručnjaci, nema sumnje da će doći do domino efekta. Rasti će i troškovi farmera, a samim tim i cijene hrane.
Izvor: Novi list