Prošli tjedan je u medije izašla sjajna vijest kako su Hyundai Motor Group i Kia Motors, giganti automobilske industrije, odlučili uložiti gotovo 600 milijuna kuna u tvrtku Rimac Automobili
Novost koja je zatim uslijedila su planovi Mate Rimca za izgradnju kampusa za 2000 zaposlenika i povećanje proizvodnog kapaciteta. Hrvatska je tako neplanirano postala jedno od središta u kojima se razvija automobilska industrija nove generacije.
Entuzijazam Mate Rimca očito ima pokriće u inovacijama koje žele južnokorejski investitori i sada se zaista čini kako će nova financijska injekcija dati dodatni polet tvrtki za dizajniranje još boljih i snažnijih električnih automobila koji će nas ostaviti bez daha.
Automobilska industrija nije rezervirana samo za gospodarske velesile i ne postoji razlog zašto i Hrvatska ne bi bila jedno od središta automobilske industrije s proizvodnim pogonima. Ovakva sretna okolnost da imamo tvrtku koja radi inovacije u automobilskoj industriji na svjetskoj razini mora se iskoristiti.
Južnokorejski investitori očito znaju što rade i već je krajnje vrijeme da se Vlada probudi iz sna i shvati kako nam se nudi sjajna mogućnost da postanemo zemlja u kojoj se proizvode automobili budućnosti. Europski primjeri zemalja koje su se otvorile prema automobilskoj industriji mogu nam još više približiti kakva nam se prilika trenutno nudi.
Slovačka
Još tijekom razdoblja komunizma u Slovačkoj je postojala tvrtka BAZ za proizvodnju automobila koju 1991. preuzima Volkswagen. Danas je ista tvrtka specijalizirana za izradu popularnih SUV vozila u Bratislavi.
Osim Volkswagena, ulaganja su u Slovačkoj ostvarili Kia Motors s tvornicom u Žilini i Peugeot-Citroën s postrojenjima u Trnavi. Slovačka je iz više razloga privlačna investitorima: ima izvrsnu zemljopisnu poziciju, ekonomski je stabilna zemlja, posjeduje jeftinu radnu snagu, a porez na dobit iznosi niskih 19 posto. Sve nabrojane prednosti su omogućile da ulaganja stranih investitora donose godišnji prihod od 7 milijardi eura s preko milijun proizvedenih automobila godišnje, a automobilska industrija danas čini oko 40 posto ukupne proizvodnje u Slovačkoj.
Mađarska
Mađarska je još jedna zemlja koja ima snažan zamah u automobilskoj industriji. Prošle godine su Mercedes-Benz i BMW u Mađarskoj uložili 2 milijarde eura u razvoj proizvodnih pogona. BMW je samo u Debrecenu prošle godine otvorio tvornicu koja će graditi 150000 automobila godišnje i otvoriti preko 1000 novih radnih mjesta.
U Mađarskoj svoja postrojenja još imaju Audi i Opel. Automobilska industrija bi ove godine trebala činiti 40 posto mađarskog izvoza zbog velikih ulaganja stranih investitora, ali ovakve brojke nisu došle preko noći. Mađarska ima samo 9 posto poreza za pravne osobe i vrlo povoljne propise za poslodavce. Sindikati, sviđalo se to nekima ili ne, nemaju veliki utjecaj i dogovori o poslovanju, plaćama i zapošljavanjima rješavaju se unutar tvrtke.
Takva poduzetnička klima privlači strane investitore i jedini problem koji Mađarska mora riješiti je iseljavanje stanovnika, a pogotovo stručne snage.
Rumunjska
O uspjehu rumunjske automobilske industrije već se mnogo zna. Rumunjska automobilska industrija zapošljava preko 200000 ljudi, a najpoznatiji brend Dacia prepoznat je u cijelom svijetu. Samo tvrtka Dacia zapošljava oko 20000 ljudi i godišnje stvara promet veći od 4 milijarde eura.
Uspjeh Dacie nije mogao proći bez stranih ulaganja, iako se tvrtka tijekom devedesetih uspjela održati uz niz proživljenih kriza. 1999. Renault preuzima tvrtku i počeci restrukturiranja nisu bili jednostavni. Napravljeni su brojni bolni rezovi i gotovo polovica zaposlenika je dobila otkaz. Prvi veći uspjeh će doći nakon pet godina. 2004. predstavljen je model Dacia Logan koji će postati najprodavaniji i najuspješniji model u povijesti tvrtke, a sjajan uspjeh će ostvariti i Dacia Duster tijekom 2009. godine.
Ulazak u Europsku uniju Rumunjskoj je otvorio zapadno tržište i ona je to znala na pravi način iskoristiti. Danas je Dacia svjetski brend i kvalitetom te povoljnom cijenom vješto balansira na vrlo zahtjevnom automobilskom tržištu.