Odluka predsjednika Trumpa utjecat će na vanjsku politiku SAD-a
Europske i američke kompanije mogle bi izgubiti milijarde dolara zbog otkazanih komercijalnih ugovora te zbog toga što je novo izvozno tržište ugroženo odlukom SAD-a o ponovnom uvođenju sankcija prema Iranu. Odluka predsjednika Donalda Trumpa vjerojatno će najviše utjecati na proizvođače zrakoplova, naftne tvrtke te proizvođače automobila.
Budući da je iranski nuklearni sporazum postignut u 2015. godini, uglavnom su europske tvrtke ponovno počele s potpisivanjem sporazuma s Iranom. Carl Bildt, bivši premijer Švedske koji je sada supredsjedatelj Europskog vijeća za vanjske poslove, prigovorio je kako nove sankcije “teško dolaze u vezu s nekim američkim tvrtkama i prvenstveno se odnose na one europske.” Jean-Claude Juncker, predsjednik izvršnog tijela Europske unije, izjavio je kako SAD “više ne želi surađivati s drugim dijelovima svijeta”.
Trump je ispunio obećanje najavivši da će povući SAD iz nuklearnog sporazuma. Kao posljedica toga, tvrtke širom svijeta moraju prestati poslovati s Iranom ili riskirati novčane kazne.
Najviše će utjecati na proizvođače zrakoplova i automobila te naftne tvrtke
Proizvođači zrakoplova bit će veliki gubitnici, posebice Boeing i Airbus. Tajnik državne riznice Steven Mnuchin izjavio je da bi postojeća licenca tvrtke za prodaju zrakoplova Iranu bila poništena. Airbus, je naime pod američkom jurisdikcijom jer zrakoplovi uključuju komponente sastavljene u SAD-u te su već isporučili tri zrakoplova od 100 naručenih u vrijednosti od oko 19 milijardi dolara. Glavni izvršni direktor Boeinga Dennis Muilenburg izjavio je prošlog mjeseca kako gubljenje iranske prodaje neće usporiti proizvodnju.
“Airbus je rezervirao narudžbe i počeo isporučivati zrakoplove. Boeing je igrao na sigurno i nije učinio ništa, što je možda bilo pametno “, rekao je Richard Aboulafia, analitičar konzultantske tvrtke Teal Group. Također je rekao da je iranska potražnja za novim avionima znatno precijenjena.
Sjedinjene Američke Države kažu kako će sankcije također oštro smanjiti prodaju nafte Irana, koji je peti po veličini svjetskog proizvođača nafte. U razdoblju od 180 dana, zemlje bi trebale zaključiti postojeće ugovore i postići značajna smanjenja otkupa iranskih sirovina. Analitičari procjenjuju da bi ponovno nametanje sankcija moglo smanjiti iranski izvoz između 200.000 i 600.000 barela dnevno iako bi to moglo izgledati beznačajno u globalnoj opskrbi od oko 98 milijuna barela dnevno. Međutim, cijene nafte rastu, velika je globalna potražnja, a Saudijska Arabija je postavila ograničenja za bušenje nafte.
U ostalim sektorima, francuski proizvođač automobila, PSA Peugeot Citroen,2016. godine je otvorio tvornicu u Iranu koja godišnje proizvede 200 000 vozila, dok je drugi proizvođač automobila Renault potpisao je ugovor vrijedan 778 milijuna dolara za izgradnju 150.000 automobila godišnje u tvornici izvan Teherana. Proizvođač njemačke industrijske opreme Siemens, koji ima ugovor s Iranom za mnoge projekte u vrijednosti od nekoliko milijardi dolara, također ističe kako će svi njihovi dogovori biti u skladu sa sankcijama.
Izvor: wtop.com