Obrazovni sustav u Japanu

Japan, škola, reforma obrazovanja
https://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Playing_janken_-_school_in_Japan.jpg

Ozbiljnost trenutne situacije u hrvatskom školstvu važan je pokazatelj svih problema koji su se godinama nakupljali. U takvoj situaciji potrebna je reevaluacija cijelog sustava.

S pravom se možemo pitati, već kad sami to ne možemo, kako izgraditi kvalitetan obrazovni sustav i gdje tražiti uzore. Postoje vrlo kvalitetni modeli u zapadnim zemljama, ali obrazovni sustav Japana često svojim izgledom i organizacijom prednjači kao jedan od najboljih na svijetu.

Obrazovanje kao organiziran sustav

Japanska školska godina organizirana je nešto drugačije nego u europskim zemljama. Započinje 1. travnja i podijeljena je u tri tromjesečja, a učenici imaju 6 tjedana praznika.

Testovi se u japanskim školama počinju pisati tek u 4. razredu što znači kako učenik do desete godine života radi na razvoju karaktera i ponašanja.

Obrazovanje je obvezno i besplatno za svu djecu do 9. razreda. Obvezni dio čine osnovna škola koja traje 6 godina te niža srednja škola koja traje 3 godine. S 15 godina i završetkom niže srednje škole japanski učenici biraju višu srednju školu koja nije obvezna. Ona traje 3 godine i u prosjeku 95 posto učenika u njoj nastavlja svoje obrazovanje.

Upis željene više srednje škole ovisi o rezultatima testova koji se polažu, a prilikom upisa mogu se birati dva smjera: akademski i strukovni. Akademski smjer namijenjen je za učenike koji planiraju upis na fakultet, dok u strukovnom smjeru učenici, uz školu, imaju posao sa skraćenim radnim vremenom.

Najstresniji dio života za većinu Japanaca je testiranje za upis fakulteta nakon završenog akademskog smjera u višoj srednjoj školi. Životni put učenika ovisi o jednom testiranju i taj period zbog velike konkurencije čini svakako najzahtjevniji dio školovanja u Japanu.

Zbog želje za postizanjem boljeg uspjeha, brojni japanski učenici pohađaju izvannastavne aktivnosti ili tečajeve. Najpopularnije škole za usavršavanje izvan nastave su yobiko (večernja škola) i juku (ima umjetničke i akademske smjerove).

Japan troši 4,1 posto BDP-a na školstvo što možda djeluje iznenađujuće malo, ali racionalni sustav u obrazovanju koji je dobro posložen odgovorno koristi dobivena sredstva. Japanska ekonomija temelji se na znanosti i tehnologiji pa je visokoobrazovani kadar najviše tražen na burzi rada i studiranje se svakako isplati.

Odnos prema školi

Postoje neke posebnosti u odnosu Japanaca prema školi koje ne postoje drugdje u svijetu i jedinstvene su samo za njihovu kulturu. U japanskim školama učenici sami čiste školske objekte. Time se želi kroz timski rad stvoriti učenicima osjećaj zajedništva i empatije prema drugima, a kroz naviku pospremanja razvija se karakter i izražava poštovanje prema školi kao instituciji.

U školama je jelovnik standardiziran i prioritet su zdravi i uravnoteženi obroci.

Učenici nose školske odore čime se ukidaju društvene barijere i razvija se osjećaj zajedništva. Osim redovnih predmeta, dio nastave je u školama predviđen za učenje životnih vještina poput pletenja, kuhanja ili šivanja, a dostupni su i predmeti poput kaligrafije ili umjetnosti. Rad na nastavi organiziran je u manjim grupama zbog discipline.

Poštovanje prema obrazovanju često nadilazi uobičajeno predstavljene statistike i opise funkcioniranja sustava. Tako se može primijetiti kako učitelji u nekim slučajevima osobno posjećuju domove učenika kako bi bolje upoznali svakog pojedinca, a jedinstven prizor u svakoj školi je početak nastave ujutro kada učitelji dočekuju učenike s pozdravom. Učitelji u Japanu u prosjeku rade 63 sata tjedno.

Izvrsno organiziran sustav obrazovanja mora imati svoje pokriće u rezultatima. 2015. godine japanski učenici su u konkurenciji 72 zemlje bili rangirani kao drugi u znanosti, osmi u čitanju i peti u matematici.

Japanci ulažu i u obrazovanje odraslih pa je tako anketa OECD-a provedena 2013. u jednom od programa za inozemnu procjenu kompetencija starijih osoba (verzija PISA-e za odrasle) u konkurenciji 24 zemlje Japan rangirala na prvo mjesto.

Japanski obrazovni sustav ipak nije savršen i postoje određeni problemi koje se godinama pokušava riješiti

Problem u japanskim školama sve više postaje nasilje u učionici, manjak učeničkog samopouzdanja i stres, a posebno zabrinjava činjenica kako su samoubojstva učenika u 2018. dosegla najveći broj otkad postoji izrada sličnih statistika. U odnosu na 2017., u 2018. broj samoubojstava učenika u Japanu porastao je za 33 posto što predstavlja budući izazov za obrazovni sustav.

Izvori:

https://www.skolskiportal.hr/clanak/5239-10-posebnosti-edukacijskog-sustava-na-kojima-japancima-zavidi-ostatak-svijeta/

https://www.japantimes.co.jp/opinion/2017/09/26/commentary/japan-commentary/education-japan-really-bad/#.XdbwGNUo9PY

https://www.nippon.com/en/japan-data/h00572/child-suicides-at-highest-rate-ever-in-japan.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Japan